Vi får stadig henvendelser fra kunder som vurderer å handle båt i utlandet. Det er gjerne flere grunner til dette.
Det kan være fordi man ønsker å gjøre et kupp, og har hørt at det er det mulig å gjøre internasjonalt. Kanskje finner man ikke båten man ønsker å handle her i Norge, eller så ønsker man seg kanskje en båt til feriestedet sitt i utlandet.
Uansett grunn blir det stadig mer populært å handle båt utenfor Norges grenser, men hvordan gjør man det egentlig? Er det trygt? Tax Paid/Tax Not Paid? Finnes det ekstremt gode kupp der ute og hvordan var det med norske importavgifter igjen?
Som ved bruktbåthandler flest er det en god del ting å tenke på når man handler båt i utlandet.
Markedet er stort, og til dels uoversiktlig. Det er absolutt kupp å gjøre, blant annet i Italia. Her blir en del lånefinansierte båter tvangssolgt av banker, og avslagene kan være store. Det er allikevel ofte kompliserte auksjonsformer, og du må sitte klar med fingeren på avtrekkeren på kort varsel. I det ordinære markedet speiles prisnivået i Europa prisnivået her hjemme, og husk at du må legge på 25 prosent merverdiavgift på både kjøpesum og frakt til Norge.
Utvalget derimot – det er mye større.
Så si at du har funnet drømmebåten for salg der ute, hva burde du være oppmerksom på? Det er noen punkter du burde sjekke ekstra nøye i utlandet.
· CE-Merking: la Communautè Europèenne, forkortelsen for det franske navnet på det europeiske fellesskapet. Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket. Fra 1. januar 2006 ble det også krav om at det samme gjelder motorer.
· Historikk og registrering: Hvor mange eiere har det vært på båten? Hvor er den registrert nå? Vil du enkelt kunne få båten avregistrert i gjeldene register? Deletion Certificate er nødvendig for registrering i Skipsregisteret (NIS/NOR), om du ikke kan bevise eierrekkefølgen tilbake til første eier.
· «As-is»: De aller fleste båter selges under «As-is» paragrafen, og når vi er utenfor landegrensene betyr det gjerne så definitivt «as-is». Her må man forstå og være klar til å ta risikoen.
· Dokumentasjon: Hvilken dokumentasjon foreligger? Skal du få båten registrert i skipsregisteret finnes det en rekke dokumentasjonskrav som skal følge båten. Les mer om dette her.
Det kan være veldig tidkrevende og vanskelig for de fleste å få sjekket ut tilstrekkelig med alternativer. Man må gjerne innom noen eksemplarer før man finner den rette båten. Har du ikke tid eller teknisk kunnskap nok til å håndtere denne prosessen selv? En «surveyor» gjør denne jobben for deg. Surveyoren jobber litt som en takstmann. Han går gjennom hele båten for deg, og skriver en utfyllende tilstandsrapport. Flere gjør en meget grundig jobb og vil til og med ta analyseprøver av motorolje. Surveyoren koster litt penger, men det er allikevel en billig forsikring mot å kjøpe katta i sekken.
Føles prosessen fortsatt litt overveldende og vanskelig? Bruk en megler. Vi har erfaringen, nettverket og kunnskapen som skal til for å lose deg trygt gjennom prosessen. Handel og import av båt i utlandet er absolutt mulig å gjennomføre på egenhånd, men vi vil sterkt anbefale deg rådføring med en profesjonell part. Sammen finner vi ut hvilke båter som kan passe deg, og skreddersyr et opplegg hvor du hele tiden er trygg på prosessen helt frem til båten ligger fortøyd på din brygge.
Commenti