top of page
Sindre Jacobsen

Yacht i Middelhavet: Mangusta 92

Vi snakker stadig med nordmenn som synes det virker veldig interessant med yacht-eierskap i Middelhavet, men samtidig vet lite om hvordan man bør gå frem, ulike eierskapsstrukturer og det økonomiske aspektet, utenom selve prisen på fartøyet. Dette innlegget prøver ikke å være en guide, men er ment for å illustrere kostnadsbildet, og hvilke inntekter man kan ha ved å ha et fartøy i charterdrift.


Mangusta-serien fra det Italienske verftet Overmarine, er meget populær. Har du vært på ferie i Sør-Frankrike eller Marbella-området i Spania er det stor sannsynlighet for at du har sett en Mangusta, som bygges i størrelser fra 72-165 fot.

Vi har valgt å ta utgangspunkt i en konkret båt, som ligger til salgs i markedet i dag; en Overmarine Mangusta 92 fra 2003. Denne båten er representert for salg av noen meget dyktige meglere i BreezeYachting.Swizz med et prisforlangene på €895.000.- med VAT betalt (EU-moms).



Det første en potensiell eier må spørre seg er hva yachten primært skal brukes til, og hvilket budsjett man har å forholde seg til. Hvordan skal båten benyttes; charter/privat/kombinasjon? Hvor mange lugarer trenger du? Hvilke fasiliteter er must-have? Hvor stort mannskap trenger du/har du råd til, eller skal den være såkalt "owner-operated"?


Båten vi her har benyttet som eksempel er kommersielt registrert (eiet av et selskap) med de fordelene dette medfører, og går i charterdrift med base i Cannes, Frankrike. Hun har plass til 7 gjester fordelt på 3 lugarer og chartergjestene betaler mellom €40.000 - 44.000 + expenses (APA*) + moms for en uke om bord. Dette er en av de vanligste eierskapsformene for yachter over 24m, da charterinntektene kan dekke store deler av yachtens driftskostnader.


Cannes er et av de mest populære stedene å drive charter fra, da det i tillegg til å være sentralt på rivieraen, også er vertskapsby for en rekke kjente arrangementer som tiltrekker seg charterkunder.


Så hva koster det å drifte denne båten i året? Det vil variere fra eier til eier, og hvordan båten skal benyttes. Lønn til mannskapet og drivstoff er to store utgiftsposter. For å kutte lønnskostnader har mange eiere derfor bare kapteinen som den eneste fast ansatte gjennom året, mens ytterligere mannskap kun ansettes i høysesong eller leies inn ved behov. Denne båten har plass til et mannskap på 4, men kan driftes med 3. Ønskes kun 1 eller 2, må man belage seg på å bistå med diverse oppgaver om bord, noe som kanskje kan passe for en familie som benytter båten privat, men ikke ved charter.


Uten å gå spesifikt inn på hva alle aspektene ved driften av denne båten vil koste, kan man si at et estimat for de totale driftskostnadene vil være ca €250.000 - 300.000 i året med 2 faste mannskap gjennom året, med ytterligere 1-2 i høysesong, båtplass, services, forsikring med mer.


For denne båten vil det ikke være urealistisk med 6-7 uker charter i løpet av Juli-August, noe som vil si at man kan dekke majoriteten om ikke alle driftskostnadene for et år bare på disse månedene. I tillegg finnes det en rekke arrangementer i og i nærheten av Cannes, der det er populært å kombinere disse med yachtcharter.


Om du tenker at dette kan være noe for deg eller din familie, ta gjerne kontakt med oss.


*APA: Står for Advanced provisioning allowance. Dette er midler som chartergjestene innbetaler i forkant av charteren, og skal gå til å dekke alle kostnader som drivstoff, havneleie, mat og drikke etc. Dette er normalt 30% av charterleien.

282 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page